MENU

Comments (0) MOTORYZACJA

Pomyliłeś się przy tankowaniu? Wiemy jak temu zaradzić!

refuel-331992_1280

Chwila nieuwagi i już do naszego baku wlewa się nie to paliwo, co trzeba. Zamiast panikować, lepiej wiedzieć co należy zrobić w takiej sytuacji.

Choć nikt nie prowadzi statystki takich przypadków, to jednak do warsztatów samochodowych trafiają pojazdy, które zatankowano niewłaściwym paliwem. Ta pomyłka jest bowiem odczuwalna dla silnika i czasami może sporo kosztować.

Benzyniak nakarmiony olejem
W przypadku aut, które na co dzień jeżdżą na benzynę, po zaaplikowaniu im sporej dawki oleju napędowego po prostu … gasną, bo zanieczyszcza on świece. O taką pomyłkę na szczęście trudniej, gdyż zazwyczaj większość dystrybutorów przeznaczonych do tankowania „ropniaków” ma końcówkę niemieszcząca się we wlewie pojazdów benzynowych. Niewielka ilość dolanego oleju nie od razu może wpłynąć na osłabienie mocy silnika. Oprócz szybkiego gaśnięcia zdarza się też, że przy większej ilości oleju nie udaje się już ponownie uruchomić auta. Największą szkodę w tym przypadku wyrządza się katalizatorowi, którego zadaniem jest przyjmowanie niespalonego paliwa.

Diesel po benzynie
W przypadku, gdy do diesla dodamy benzynę, sytuacja wygląda nieco inaczej. Silnik takiego auta będzie w miarę normalnie pracował aż do momentu, kiedy ulegnie zniszczeniu. Przy niewielkiej domieszce jesteśmy w stanie przejechać nawet wiele kilometrów, nim silnik zupełnie się zepsuje. Z kolei gdy etyliny będzie już cały bak, to wówczas już po kilku kilometrach silnik będzie nam sygnalizował jakąś usterkę.

Zatracie układu wtryskowego
Ta chwila nieuwagi może okazać się kosztowna w skutkach. Olej napędowy, oprócz tego, że ulega spaleniu, to dodatkowo „natłuszcza” aparaturę wtryskową. Takich właściwości nie posiada benzyna. Wtedy więc uszkodzeniu mogą uleć elementy układu wtryskiwaczy: same wtryskiwacze, pompy wtryskowe, pompa paliwowa, pompy wysokiego ciśnienia czyli – summa summarum – czeka nas poważny i skomplikowany remont silnika, a co za tym idzie – duży wydatek (nawet kilku tysięcy zł).

Przepłukiwanie układu paliwowego
Najczęściej jednak problem ten rozwiązuje się poprzez dokładne przepłukanie układu paliwowego – oczyszczenie zbiornika paliwa i wymianę filtra paliwa. Najlepiej wówczas odstawić auto do warsztatu, gdzie mechanik usunie pozostałości po oleju napędowym.

Warto pamiętać, że nawet jeśli pomyłkowe tankowanie nie od razu przyniesie awarię samochodu, to można się jej spodziewać w najbliższym czasie. Lepiej więc zaliczyć szybką wizytę u mechanika, niż czekać, aż problem stanie się bardziej skomplikowany i kosztowny. Jeśli natomiast swój błąd zauważymy już na stacji, to lepiej nie uruchamiać silnika, tylko poprosić obsługę o wypompowanie niewłaściwego paliwa z baku. Zazwyczaj bowiem stacje dysponują takim sprzętem.

Dodaj komentarz